Center for Medieval and Renaissance Studies Amsterdam

Photographer: onbekend

dr. M. (Miranda) Bloem


  • Faculty of Humanities
    Capaciteitsgroep Kunstgeschiedenis
  • Visiting address
    Turfdraagsterpad 15  Amsterdam
    Room number: 3.12
  • Postal address:
    Turfdraagsterpad  15
    1012 XT  Amsterdam
  • m.bloem@uva.nl

Onderzoek

Drs. Miranda Bloem (1983) is sinds januari 2010 werkzaam als AIO bij de leerstoel Middeleeuwen (promotor prof. dr. Claudine Chavannes-Mazel) . Ze heeft een beurs van de ABC Stichting en zal 4 jaar werken aan een dissertatie over de Meesters van Zweder van Culemborg, een groep boekverluchters werkzaam in de noordelijk Nederlanden in de eerste helft van de vijftiende eeuw. De hoge kwaliteit van hun werk krijgt al ruim een eeuw de waardering van de wetenschappers, maar een grondig onderzoek naar het volledige oeuvre van deze meesters bleef tot op heden uit. 

De Meesters van Zweder van Culemborg is een verzamelnaam voor enkele verluchters die in een overeenkomstige stijl werkzaam waren. Aangezien hun identiteit ons niet meer bekend is zijn zij vernoemd naar een van de missalen die zij verluchtten voor de Utrechtse bisschop Zweder van Culemborg (Brixen, AS, C. 20). Verluchtingvanhun handis bewaard gebleven in meer dan 35 boeken en losse fragmenten die zich vandaag de dag overde hele wereld bevinden. Stijlkenmerken en lokalisering van de opdrachtgevers maken dat Utrecht waarschijnlijk de plek was waar zij werkzaam waren.

Dat de waardering voor de Zwedermeesters ook in hun eigen tijd hoog was is af te leiden uit de handschriften die zij verluchtten voor belangrijke opdrachtgevers zoals bisschop Zweder van Culemborg, graaf Arnold van Egmond (de echtgenoot van Katherina van Kleef), gravin Margareta van Berg en domdeken Herman Lochorst. Bij de handschriften uit het corpus waarvan de opdrachtgever onbekend is, is het veelal mogelijk aan de hand van een afwijkend decoratieprogramma of specifieke tekstgedeelten te concluderen dat ook deze in opdracht zijn vervaardigd.

De vele bekende en belangrijke opdrachtgevers en de hoge kwaliteit van hun werk doen vermoeden dat de Zwedermeesters hoog in de hiërarchie van de Noord Nederlandse boekverluchting stonden. Het onderzoek zal zich dan ook richten op de positie van deze verluchters tegenover zowel hun collega's als hun opdrachtgevers.

Publicaties:

M. Bloem, 'Christus op de koude steen', in: Gezien met eigen ogen! Topstukken uit de Middeleeuwen in Museum Catharijneconvent, 2014, pp. 113-116.

 

M. Bloem, The Hours of Catherine of Cleves: Devotions, Demons and Daily Life in the Fifteenth Century.  Exh. cat. New York: Abrams, 2010. 426 pp. (online recensie). CAA.reviews. http://www.caareviews.org/reviews/1894.

 

M. Bloem, ' New Light on Three Miniatures from the Egmond Breviary',  in: Oud Holland 125:2-3 (2012) pp. 69-89. (online available at http://booksandjournals.brillonline.com/content/journals/18750176/125/2/3. Subscription required)

 

M. Bloem, et al. Beeldschone boeken. De Middeleeuwen in goud en inkt. Museumgids / Catalogus van de ruim 120 tentoongestelde handgeschreven boeken in het Utrechtse Museum Catharijneconvent van 16 mei - 23 augustus 2009, 2009

 

M. Bloem, 'Changing workshop policies: Passion Cycles by the Masters of Zweder van Culemborg', in: Usage of Models in Medieval Book Illumination, 2014, pp. 111-136.

 

M. Bloem, 'Presentatio. Imitatio. Innovatio. The imitation and correction of a corrupt pictorial tradition the Masters of Zweder van Culemborg', in: Medieval art in the Northern Netherlands. New fact and features. Congresbundel 75 jaar na Hoogewerff : een inventarisatie van onderzoek naar Noord-Nederlandse kunst, Clavis/Matrijs, 2013. Forthcoming

 

 

 

Lezingen:

'Pancratius en Poncianus: eerste stappen naar handenonderscheid binnen het corpus van de Meesters van Zweder van Culemborg', Mediëvistenmiddag Universiteit van Amsterdam, 2010

 'De ontwikkeling van de verluchtingskunst in de Noordelijke Nederlanden', Museum Catharijneconvent, als onderdeel van de zomerschool Made in the Netherlands. Art from the 15th and 16th Centuries aan The Amsterdam Maastricht Summer University, 2011

'Use and adaption of models by the Masters of Zweder van Culemborg: The stoning of Saint Stephen in the Breviary of Arnold of Egmond', 47th International Congress on Medieval Studies (10-13 Mei 2012), Western Michigan University's, Kalamazoo, USA.

'Met de blik op het zuiden. Het gebruik van Franse voorbeelden door de Meesters van Zweder van Culemborg', 75 jaar na Hoogewerff: een inventarisatie vanonderzoek naar Noord Nederlandse kunst (22-23 Mei 2012), Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.

'Use and Adaption of Models by the Masters of Zweder van Culemborg: The Presentation in the Temple by the Mazarine Master', International Medieval Congress (9-12 Juli 2012) Leeds

'De Meesters van Zweder van Culemborg. Tussen theorie en praktijk'. Onderdeel module Staalkaart van de Middeleeuwen (27 September 2012) Universiteit van Amsterdam, Amsterdam

'Zweders en Otto's: de werkverdeling in het brevier van Arnold van Egmond.' Symposium Miniatuurwerk. Lopend onderzoek naar miniatuurkunst in de Noordelijke Nederlanden. 11 oktober 2013,  Koninklijke Bibliotheek, Den Haag.

 

Tentoonstellingen

Tentoonstelling Beeld voor beeld: klassieke sculptuur in prent in het Allard Pierson Museum van 15 juni - 9 september 2007

Tentoonstelling Beeldschone Boeken: De Middeleeuwen in goud en inkt in Museum Catharijneconvent van 16 mei - 23 augustus 2009

Center for Medieval Studies Amsterdam

Building on the strong tradition of collaboration among medievalists at the UvA, the Center for Medieval Studies Amsterdam (CMSA) will facilitate a stable and lasting cooperation among and for the benefit of undergraduates, graduates, and research and teaching staff. It is envisioned as a dynamic, multi-disciplinary center for learning and development, uniting all those involved and interested in any aspect of medieval culture and heritage.

Onderwijs

2010

 - ‘De ontwikkeling van de verluchtingskunst in de Noordelijke Nederlanden’, Museum Catharijneconvent, als onderdeel van de zomerschool Made in the Netherlands. Art from the 15th and 16th Centuries aan The Amsterdam Maastricht Summer University, 2011

 

2012-2013

- Inleiding in de Kunstgeschiedenis (bachelor), werkgroepen
- Iconografie en interpretatie (bachelor), werkgroepen

- Parijs excursie (bachelor): thema Memoire, begeleider en docent 

- Staalkaart van de Middeleeuwen (master), college: De Meesters van Zweder van Culemborg: tussen theorie en praktijk.
- "Ten is niet al gout, dat daer blinckt". De boodschap van kleuren, zilver, goud en edelstenen in de Middeleeuwen" (master, gekoppeld aan het internationale Mediëvistencongres in Leeds): bijgedragen in de vorm van een handschriften practicum in de Koninklijke Bibliotheek, Den Haag.

 

2013-2014
- Tutor eerstejaarsstudenten Kunstgeschiedenis

-Inleiding in de Kunstgeschiedenis (bachelor), werkgroepen
- Iconografie en interpretatie (bachelor), werkgroepen
- Staalkaart van de Middeleeuwen (master), college: Tussen theorie en praktijk, handschriften practicum in de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag

- Gastcollege Universiteit Utrecht (bachelor), Inleiding in de Noord Nederlandse miniatuurkunst

Organisatie

- Symposium 'Miniatuurwerk: Lopend onderzoek naar miniatuurkunst in de Noordelijke Nederlanden.
Vrijdag 11 oktober 2013 in de Koninklijke Bibliotheek, Den Haag. In samenwerking met Ed van der Vlist.

2011

2015

This list of publications is extracted from the UvA-Current Research Information System. Questions? Ask the library  or the Pure staff  of your faculty / institute. Log in to Pure  to edit your publications.

No known ancillary activities

edit contact information edit tabs